اخبار هوپا

کبوتر دادم، seen نکردی!

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

نام: کبوتر

نام‌های دیگر: کفتر، کوتر یا کپتر

خانواده: کبوتریان

طول عمر: کبوترهای وحشی اگر شکار نشوند، شش سال عمر می‌کنند؛ کبوترهای خانگی تا پانزده سال.

غذاهای موردعلاقه: دانه‌ها، غلات، گندم، جو، برنج خام، ارزن، کتان، تخم ریحان و سبزیجات

چند نژاد معروف کبوتر:

کبوتر شاهی سفید؛ بازیگر تئاتر یا یک شام خوش‌مزه؟

اَجی...‌ مَجی... ‌لاترجی! کبوترهای سفید از توی کلاه شعبده‌بازها بیرون می‌پرند! روی صحنه‌ی تئاتر همراه بازیگرها نمایش بازی می‌کنند. خوب می‌دانند چه زمانی کجا بروند و روی سروکله‌ی تماشاچی‌ها فرود نیایند. چون این کبوترها به غیر از پرهای یکدستِ سفید و زیبا، هوش یادگیری فوق‌العاده‌ای هم دارند و با شخصیتِ آرام و مهربان خود همکارهای خوبی برای بازیگران و تردست‌ها هستند.

البته در اروپا و آمریکا نوع دیگری از کبوتر شاهی را پرورش می‌دهند تا سر میز شام نوش جانشان کنند!

Picture1

کبوتر (کفتر) چاهی؛ آزاد و بی‌ادعا

کبوترهای چاهی همه جای دنیا پیدا می‌شوند. (فقط اسکیموهای قطب شمال یا پنگوئن‌های قطب جنوب آن‌ها را نمی‌بینند.) کبوترهای چاهی اجداد بیشتر کبوترهای وحشی و اهلی هستند. روی بال‌هایشان دو خط سیاه‌رنگ دارند و خیلی خوب در ارتفاع زیاد پرواز می‌کنند. چون در گذشته بیشتر در حفره‌ی دیواره‌ی چاه‌ها لانه می‌ساختند، به «کفترچاهی» معروف شده‌اند.

Picture2

کبوتر دمنده؛ خواستگار جذاب

آقای کبوتر دمنده برای خواستگاری از خانم کبوتر نیازی به خریدن گل و شیرینی ندارد. فقط باید کیسه‌های هوای قسمت سینه‌ی خودش را باد کند تا برای خانم کبوتر جذاب‌تر به ‌نظر برسد. این کارش نه‌تنها برای خانم کبوتر، بلکه برای انسان‌ها هم جالب است و او را به یک کبوتر قیمتی و پرطرف‌دار تبدیل کرده ‌است.

Picture4

کبوتر ژاکوبین؛ قیمتیِ چشم‌و‌گوش‌بسته

ژاکوبین، یعقوبی، یال‌دار یا شامپیون. کبوتری با پرهای بلند زیبا در اطراف گردن. این پرها او را بسیار گران‌قیمت کرده، ولی برای خودش چیزی جز دردسر ندارد. پولش هم که توی جیب خودش نمی‌رود.

پرواز با این‌همه پَر دور سروصورت برای ژاکوبین ترسناک است، پس پرواز بی پرواز. او حتی با هر صدایی که از اطرافش بیاید، نگران می‌شود. حق هم دارد. پس بهتر است از روبه‌رو نزدیکش شوید تا شما را ببیند و خیالش راحت باشد.

ژاکوبین‌ها خیلی حوصله‌ی بچه‌داری ندارند و از تخم‌ها و جوجه‌هایشان خیلی مراقبت نمی‌کنند. برای همین، تخم‌هایشان را زیر کبوترهایی می‌گذرانند که پدر و مادرهای بهتری هستند.

Picture5

کبوتر تیپلر؛ قهرمان مسابقات پرواز

تیپلر از کبوترهای مشهور تیزپرواز است که می‌تواند ده ساعت بدون استراحت پرواز کند و آن‌قدر بالا برود که دیگر دیده نشود. پرورش‌دهندگان کبوتر برای این‌که تیپلر بالاتر پرواز کند و طولانی‌تر در آسمان بماند، به‌شدت با هم رقابت می‌کنند. بعضی از آن‌ها موفق شده‌اند رکورد تیپلر را به 22 ساعت پرواز برسانند!

بعضی از تیپلرها هنگام پرواز شیرین‌کاری راه می‌اندازند و معلق می‌زنند. معلق‌زن‌ها از نظر مربی‌هایشان شاگردهای خوبی برای مسابقه نیستند، چون این کار خسته‌شان می‌کند و کمتر می‌توانند در اوج آسمان بمانند.

Picture6

کبوتر بدرنگ؛ کمیابِ گران‌بها

اصلاً به اسمش نمی‌آید، ولی یکی از کبوترهای معروف و گران‌قیمت ایرانی‌ است. قیافه‌ی بدرنگ با بقیه‌ی کبوترها فرق دارد. او یک خط پهن مانند ابرو روی سرش دارد که می‌تواند رنگ‌های متفاوتی داشته باشد. بدرنگ‌ها بسیار کمیاب‌اند.

کبوتر نامه‌بر؛ قطب‌نمای زنده

فکر می‌کنید اپلیکیشن‌ها باعث شده‌اند تا دلمان بخواهد دیگران را از کارها و حالمان باخبر کنیم؟ نه... انسان‌ها از هزاران سال پیش دنبال راهی بودند که حرف‌هایشان را به کسانی که کنارشان نیستند، برسانند. اولین راه، فرستادن نامه‌ همراه یک اسب‌سوار حرفه‌ای بود. اما فکر کن که اسب‌سوار وسوسه می‌شد نامه را بخواند و رازهای توی نامه‌ را لو بدهد! یا در راه گرفتار حادثه‌ای شود و دیر برسد یا هرگز نرسد، یا در زمان جنگ مجبور شود از وسط سپاه دشمنان عبور کند در حالی که توی جیبش یک نامه‌ی سرّی جنگی دارد!

راه‌حل این دردسرها پیش کبوترهای نامه‌بر بود. کبوترِ کسی را که می‌خواستند برایش نامه بفرستند، در قفسی به خانه‌ی خودشان می‌بردند و هر زمان که لازم بود، نامه‌ را به پایش می‌بستند و رهایش می‌کردند تا به خانه‌ی قدیمی‌اش برگردد.

این شیوه‌ی نامه‌رسانی از 3000 سال پیش در جنگ‌ها، سفرها و حتی بازی‌های المپیک در یونان باستان استفاده می‌شد. هرکدام از شرکت‌کنندگان المپیک یک کبوتر آموزش‌دیده را از کشور خود به یونان می‌بردند و در پایانِ بازی‌ها نام برندگان را به پای کبوتر می‌بستند و رهایش می‌کردند تا به کشور خود برگردد. به دلیل این قدرت جهت‌یابی، کبوترها به داشتن قطب‌نمای درونی معروف شده‌اند.

فکر می‌کنید کبوترهای نامه‌بر این روزها بیکار شده‌اند؟ نه! بازمانده‌های آن‌ها این روزها تربیت می‌شوند تا در مسابقات مسافت شرکت کنند و برای پرورش‌دهندگانشان جایزه‌های میلیونی ببرند.

Picture7

کبوتر دادم، seen نکردی!